Když chcete udělat sexy firmu, tak jedna kampaň nestačí

vytvořeno: 27.6.2014, před 11 roky v rubrice Blog Vytvořit značku je velmi náročná, dlouhodobá a také velmi subjektivní záležitost. Stejně tak tomu je v případě, když k nám přijde klient se zadáním změnit vnímání jeho značky u cílového publika. Mnohdy jsou to však tak obecná kriteria tipu "chceme být sexy" nebo "chceme být moderní", že si pak po nocích lámu hlavu z jakého konce mám daný koncept uchopit a přetvořit k úspěšné realizaci. Postupně jsem však přišel na několik vzorců, které jsou všeobecně uplatnitelné a úspěšné. Přesto je však potřeba říci si několik faktů, které úspěšnému konceptu brání.

Každá osobnost = značka

Je třeba si uvědomit, že značka je jako vy. Nese sebou veškeré emoce, které vycházejí z toho jak:

  • jak značku prezentujete, jak ji opečováváte  a co pro její prezentaci děláte
  • jak značku vnímají samotní aktéři
  • jak jste schopni interaktivně komunikovat s vašimi spotřebiteli (myšleno především s ohledem na sociální sítě)

Se značkou je to jako s přáteli a odpůrci. Máte důvody proč někoho máte rádi a taky proč je vám někdo protivní a nedokážete se s ním snést. Tyto vyvolané emoce jsou zcela totožné s oblastí reklamy a tedy i budováním značky. Tak jako v přátelství se jedná o dlouhodobý proces, založený na důvěře a na vzájemné pomoci, funguje to tak i ve spotřebitelském světě. Když zradíš ve vztahu, opustí tě přítel, když zradíš u značky, spotřebitel si najde jiný produkt...

Je to zcela prosté a netřeba se na to dívat nijak vědecky. Řiďte se svým nejlepším svědomím a dlouhodobě dopřávejte zákazníkovi jen to nejlepší. Všechny tyto drobné parametry péče se slijí v jeden celek - vnímání značky.

Značka s vámi žije po celý život

V předchozím odstavci jsem se značil naznačit podstatný fakt, spočívající v dlouhodobém působení ze strany dané organizace na svého klienta. Této strategii nahrává fakt, spočívající v obměně generací, tedy trendu, kterému se žádná organizace nevyhne. 

Působíte-li na zákazníka dlouhodobě, značka s ním podvědomě roste a dochází tak k přirozené obměně generací. Pamatuje si značku jako dítě, náctiletý či jako dospělý. Má ke značce zabudovaný vztah. Pokud má firma tendenci cílit pouze na určitou cílovou skupinu, např. z hlediska věku, hrozí jí, že nastane významná propast při obměně generací a ztratí tak svou pozici na trhu.

Dojde-li totiž k tomu,že nenavážete kontakt s novou generací klientů, jednoduše jim přestanete rozumět. Mají již jiné zájmy, používají jiné  technologie apod. Tomuto riziku předejte jedině takovým způsobem, budete-li dlouhodobě pečovat o své stávající zákazníky a sledovat trendy a potřeby nových potencionálních klientů.

Proč jsou u nás oblíbené totalitní seriály či pro mladší generací kontroverzní kanál Šlágr TV? Mnoho lidí ze starší generace si chce připomenout dobu, která jim připomínala jejich mládí a dobu, kdy se měli dobře...

Případ z praxe: Segment pojišťovnictví

 V nedávné době u nás poptával klient jedné významné tuzemské pojišťovny zájem o změnu značky. Zadání bylo ve zkratce následující:

  • sexy firma, kde si člověk může splnit sen
  • cílová skupina lidé absolventi (SŠ, VOŠ, VŠ)
  • sexy příběh konkrétního úspěšného člověka na dané pracovní pozici
  • pestrá nabídka pracovních pozic
  • osvěta finančního poradenství – náš systém vzdělání za který lidi finančně ještě podpoříme

Ze spolupráce s klientem vyvstala řada zajímavých výstupů, které jsem zobecnil:

  • většina pojišťoven na českém trhu neřeší konstantní práci se svými klienty a svými potencionálními zaměstnanci (či OSVČ)
  • svou image budují na krátkodobých kampaních, zaměřených na služby, produkty či v náborových kampaních ve snaze co nejvíce zaujmout
  • díky této strategii nevznikají žádná pouta a není využíván potenciál tvorby jasně zaměřené komunity na sociálních sítích
  • tato nepružnost může být způsobena řadou faktorů: nepružností managementu realizovat nové myšlenky a spíše snaha spoléhat se na "osvědčené metody" z dřívějška, které "spolehlivě" fungovaly, zkostnatělý systém a spoléhání se na loajalitu klientů

Jaké jsou následky? Především již zmiňované propasti u obměně generaci a následně nutnost hledat novou klientelu a vytvářet nové produkty a služby. Neochota přijímat změny vede k doposud vnímané značce stále stejným způsobem. Bohužel.




Jedním z faktorů, které dělají značku sexy jsou smyslové vjemy. Krásné ženy byly odjakživa spojovány s luxusními značkami. 
zdroj: www.foto-frysa.com

Navrhovaná řešení

Význam značky jsem v krátkosti popsal, současně se dotkl problematiky v oblasti pojišťovnictví. Pro tuto oblast nabízím následující řešení:

  1. Otevřete se
  2. Vytvářejte multimediální obsah
  3. Budujte komunitu (ve snaze získání povědomí o vaší značce)
  4. Vytvářejte společenství (ve smyslu vybudování sympatizantů, s kterými chcete dlouhodobě spolupracovat a následně je vychovávat pro vaši organizaci)

Nová generace sebevědomých mladých lidí

Firmy by se měly taktéž inspirovat tím, že generace dnešních čerstvých absolventů středních škol (mnohdy ještě studentů) je schopná soběstačně a hlavně sebevědomě vytvářet vlastní značku.

V nedávné době mne na sociálních sítích velmi zaujal Michal Mikulášek ​a jeho projekt Golden Academy. Sebevědomý mladý člověk, který je přirozenou ukázkou budování vlastní značky. Pro mě na první pohled charismatický mladý muž s tahem na branku, který je schopen přitažlivě  ovlivňovat mladé lidi. Sám sobě jde příkladem. Podle mě toho má ještě hodně před sebou a jsem přesvědčený, že o něm ještě uslyšíme.

Tento trend významně ukazuje, že mladí lidé již jsou tak mentálně (díky lehce dostupným zdrojům jako jsou videoblogy, knihy semináře apod.), tak i technologicky vyspělí, že dokáží vytvořit vlastní produkt!

Odprostěte se od předmětu činnosti Michala Mikuláška. Zaměřte svou pozornost na to, jak na Vás působí jako osobnost, na jeho retoriku a přesvědčovací schopnosti. Udělal na vás dojem?

PS: Chce být velká firma, zacílená na mladé absolventy stejná jako Michal Mikulášek nebo raději zůstat v zajetých kolejích? Ono se říká, že "kdo nic nedělá, nic nepokazí..


Autor článku: Aleš Durďák

Služby

Baví nás zkoušet nové věci, hlavně ve spojení internetového marketingu, webových stránek a sociálních sítí.


Webové stránky

Kreativní propagace

Máme skvělý plán, jak oslovit stovky i tisíce zákazníků.

Webové stránky

Webové stránky

Internetové stránky navrhujeme tak, aby vydělávaly peníze.

Sociální sítě

Sociální sítě

Umíme používat Facebook i další sociální sítě ve váš prospěch.

Vývoj software

Vývoj software

Vytváříme software, který usnadňuje práci a šetří čas.